După atât de mulți ani petrecuți pe acest domeniu, cred că am dreptul să trag propriile concluzii referitoare la acest domeniu – Marketing și să adaptez propria definiție: Marketingul este Știința prin care analizăm publicul țintă, pentru a stabili Valori și Credințe comune și Arta prin care oferim Produse/Servicii UNICE la schimb cu Beneficii (de regula, monetare) și accesul în Comunitatea lui. În opinia mea, marketingul reprezintă una din piesele vitale din angrenajul unei afaceri. Ai nevoie de ea înainte să decizi ce afacere să faci și trebuie să o porți cu tine și să o folosești în toate etapele și procesele afacerii. Ce cuprinde marketing-ul? Tot în viziunea mea, aș începe cu: Imagine și Suport Vânzări. Este ce trebuie să înțelegeți ca și bază.
Bun! Ca să puteți citi și înțelege cu ușurință, propun să etalez propria structură. Pentru că unele dintre segmentele marketing-ului se gasesc pe mai multe ramificații și pentru că vreau să nu vă amețesc, am decis să fac numai enumerarea lor. În măsura timpului disponibil, sper sa adaug explicații, în articole separate, pentru toate elementele/segmentele.
I. Imagine; II. Suport Vânzări
A. Online; B. OffLine; C. Specific; D. Special
Notă: Hopa! Vi se par cunoscute din vânzări, nu? Să fie o coincidență!?
- Analize, Studii de Piață și Studiul comportamental al Consumatorului
- Mix-ul de Marketing (măcar în varianta 4P)
- Baza de Imagine și Reputație (am menționat-o intenționat și separat)
- Promovare
- Publicitate (ATL și BTL; Comercială și/sau Imagine)
- Digital Marketing (am menționat intenționat și separat – se dezvoltă continuu)
- PR (nu amestecați cu Promovare și Publicitate – vedeți importanța)
- Branding și reBranding
- Trade Marketing și Merchandising
- New Products
O să întâlniți mii de variante și milioane de categorisiri. Aceasta este structura propusă de mine. Are la bază necesități și modalități prin care să atingem diferitele obiective segmentate. Exemple: Trade Marketing și Merchandising le-am pus împreună și le consider legate și importante pentru a ne îndeplini obiectivele de vânzări pe o locație canal de distribuție; PR și Promovare am pus separat. La PR trebuie să intre foarte multe care par a semana și cu Promovarea, însă negestionate separat duc la rupturi. Mă refer în special la CRM/ MRC (Managementul Relațiilor cu Clienții). Așa cum spuneam mai sus, încerc, în timp, să le pun în prezentare și discuție pe fiecare în parte. Am vrut numai să vă îndrum pentru a nu vă demotiva amețeala termenilor și abordarilor complet diferite. De ce? Pentru că oamenii de marketing duc lupte aprige între ei și nu doresc să stabilizeze un șablon. De fapt, nici nu putem. Avem nevoie continuu de Inovație, Originalitate și Creativitate, pentru ca impreuna cu toate aceste elemente și segmentele lor să construim Strategia de marketing. Înainte să închid această postare, vă indemn să țineți cont și de un alt aspect. De fapt, trebuie să înțelegeți importanța marketing-ului atât pentru mediul exterior, cât și pentru cel interior.
Să auzim numai de bine!
4 comentarii la „Funcțiile și Rolurile marketingului”