Un partener m-a intrebat: „De ce sunt atat de proaste reclamele?” Ei bine, raspunsul este foarte simplu. Sunt acceptate de o piata indiferenta. Nu stiu daca costurile sunt mai mici, ma indoiesc, insa vina este in primul rand a clientului (cel care comanda reclama), iar apoi a agentiei. Cum se intampla asta? Foarte simplu. Clientul vrea o reclama care sa atraga atentie prin altceva, nu prin produs, oferta, etc Cei care cunosc, stiu ca atunci cand publicul tinta percepe reclamele numai la modul de remainder, este suficient sa apeleze la metoda „Frunza verde prastie, amantul sta in dulap, dar bea…”
Pentru a ma face inteles, va dau un exemplu dintr-o alta zona. Cand avem inflatie si puterea de cumparare este foarte mica apare „BINGO„. Aceste jocuri de noroc dispar treptat odata cu primele semne de redresare economica.
In domeniu, oamenii de publicitate denumesc etapa „Fitza de client” sau „Pentru sufletul clientului”. Cu alte cuvinte, clientul cere ce-i place, iar agentia accepta compromisul de a executa fara sa se raporteze la analize de piata si comportamente clasice. Pur si simplu este un acord tacit in trei (Companie, Agentie si Client-consumator).
De pilda, clientul vrea cat mai multe personalitati, un scenariu cat mai ciudat care sa starneasca discutii pe toate palierele, chiar si cele „de rau”. Nu este interesat de cum apare produsul, cat de naturale sunt lucrurile in clip (ex: ce usor se rupe ambalajul si in ce hal se musca – nici nu zici ca avem parte de staruri de cinema).
Daca ma intrebati pe mine, as mixa conceptele, dar nu as face rabat de la imagine si/sau comercial. Atentie, romanul face pe prostul, dar nu este prost. Face compromisuri, dar nu este usor de pacalit. Exceptie situatia in care se lasa pacalit.
Ce reclama v-a displacut cel mai mult?
P.S. Am folosit imagini de la un clip international pentru ca acest post sa fie inteles drept un semnal, nu un atac la client sau agentie. Voi nu trebuie sa faceti asta. Ba, puteti sa faceti topul celor mai proaste reclame din 2015 sau de pana acum, ori numai din cele cunoscute sau vizualizate de voi.