PR-ul este o componenta importanta a marketingului. Este o activitate perceputa separat, deoarece in vorbire, pentru a incerca sa etalam mai multe competente spunem ceva de gen: „… Marketing, Publicitare, PR…”. Acesta este un alt subiect. Astazi o sa va vorbesc despre principalele roluri ale unui PR profesionist. Intentionat, nu folosesc o etapizare sau o structura, pentru a se intelege distinct rolurile si importanta lor. Mi se pare mai relevant sa avem niste indicatori de recunoastere a PR-ului. Presupunem si nu luam in discutie competentele certe si expertizele necesare postului.
- Cunoaste foarte bine Viziunea, Misiunea, Valorile si Credintele companiei.
- Transforma Obiectivele strategice in Politici de Brand si gestioneaza cu bazele in cuvinte sau expresii cheie.
- Se preocupa si raspunde (alaturi de brand manager si directorul de marketing) de reputatia companiei/organizatiei.
- Creste si/sau pastreaza increderea in companie, produse/servicii, etc
- Gestioneaza metodologia necesara implementarii planului de brand
- Este un fin cunoscator al canalelor de comunicare si al mesajelor potrivite pentru publicul tinta. De regula, cei care citesc articolele reactioneaza asa: „Asta cautam! Este ce am nevoie!” Parteneriatele media strategice sunt relatii puternice de prietenie.
- Contribuie la Mixul de Promovare cu cele mai eficiente solutii de comunicare
- Pastreaza si gestioneaza relatia cu clientii companiei, dar mai ales cu clientii VIP.
- Pe termen scurt, actiunile lor profesionale genereaza o mai buna viteza de reactie pentru clienti si potentiali clienti. Cu alte cuvinte, grabesc decizia de cumparare.
- Indreapta greselile facute de companie/organizatie, transforma punctele slabe in istorie si face ca punctele tari sa straluceasca (creator de USP-uri).
- Organizeaza impreuna cu echipa actiuni si evenimente pentru sustinerea reputatiei
- Foloseste NUMAI principii etice pentru orice mutare strategica sau operationala.
Asa cum am promis, am adaugat cateva dintre cele mai importante roluri ale unui PR profesionist. Ma limitez la acestea, insa activitatea este una mult mai segmentata si mai complexa.
Important, de asemenea, este sa definim si limitarile de perceptie ale acestui post. Cea mai mare confuzie este legata de „Relatii cu Publicul”. De fapt, aceasta a fost greseala facuta de romani dupa revolutia din decembrie 1989. O alta confuzie, chiar daca partiala, se face atunci cand egalam 100 % Promovarea cu PR-ul, mai ales pentru componenta, mixul de Promovare, din Mixul de marketing. Mai sunt si pieritele, insa acesta este un alt subiect.
Ce cred eu ca este PR-ul?
PR-ul este competenta detinuta de un specialist in marketing care ajuta compania/organizatia sa stabileasca o legatura transparenta si curata cu publicul sau. Activitatea de PR este modul prin care se face legatura intre mediul intern si mediul extern al unei companii/organizatii. Este postul care asigura echilibrul extrem de necesar pentru viata si dezvoltarea sanatoasa a companiei/organizatiei. NU trebuie sa lipseasca din companie si nu trebuie gestionat punctual sau extern. Recomand angajarea numai in sistem fulltime a specialistului in PR.
Sa auzim numai de bine!
2 comentarii la „Principalele roluri ale unui PR profesionist”